منطبق بر ضوابط تازه ابلاغی وزارت کشور؛
اساسنامه و ساختار سازمانی شهرداری کرج و سازمانهای وابسته اصلاح شد

معاون برنامه ریزی و پیشرفت سرمایه انسانی شهرداری کرج گفت: این معاونت اساسنامه و ساختار سازمانی شهرداری این کلانشهر را با استناد به بند ۱۰ سیاست های کلی نظام اداری ابلاغی از جانب مقام معظم رهبری و نقشه اصلاح نظام اداری کشور مبنی بر کوچک و چابک سازی ساختار سازمانی اداری، اصلاح، در کمیسیون بودجه شورای اسلامی شهر تصویب و به وزارت کشور ارسال کرد.

بهروز آقا محمدی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری مدیریت شهری کرج این نوشته را عنوان کرد و گفت: معاونت برنامه ریزی و پیشرفت سرمایه انسانی شهرداری کرج بررسی و اصلاح ساختار سازمانی شهرداری کرج و سازمانهای وابسته را از مدتی قبل در مسیر پیش روی خود گذاشته بود و با اخذ نظرها عرصه های تخصصی مستند به نقشه اصلاح الگوی نظام اداری کشور، به علاوه از طرف دیگر بر مبنای الگوها و ضوابط ترسیمی از جانب وزارت کشور و سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور با عنوان “ضوابط تشکیلاتی شهرداریها” که دامنه  شمول این ضوابط کلیه شهرداریها و سازمانها و موسسات وابسته به آنها را در برمی گیرد به بررسی آن می پرداخت.

معاون برنامه ریزی و پیشرفت سرمایه انسانی شهرداری کرج ادامه داد: بعد از طی مراحل قانونی، اصلاح ساختار در تشکیلات موصوف طی اردیبهشت ماه سال ۹۵ به تصویب سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور رسید و انجام تفاوت ضروری بر روی اساسنامه سازمانهای وابسته با استناد به الگوها و ضوابط ترسیمی از جانب وزارت کشور و سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور، تغییر در اساسنامه تیپ در راستای اجرای ماده ۵۴ قانون شهرداری مبنی بر “تهیه سازمان اداری شهرداریها به نسبت بودجه، سود و حجم کار با اطلاع انجمن شهر و تصویب به وسیله وزارت کشور” از جانب شهرداری توصیه شد.

آقا محمدی اضافه کرد: بعد از تصویب موارد فوق در کمیسیون برنامه و بودجه و صحن علنی شورای اسلامی شهر کرج این مبحث مهم در ۶ اسفند ماه سال ۹۵ مورد تایید وزارت کشور قرار گرفت تا مسئله ذکر شده بعد از طی مراحل قانونی به اجرا درآید.

این مسئول پیشتر به سیاستهای تنظیم تشکیلات سازمانی تازه در شهرداری ها اشاره نمود و یادآور شد: منطقی و متناسب سازی تشكيلات و ساختار، كاهش سطوح سازماني به منظور تسهيل در امر تصميم‌گيري، تجميع واحدهاي سازماني متجانس و كاهش تعداد پست‌هاي مديريتي، رعایت اصل عدم تمركز در توزیع اختیارات و مسئولیتها و تفکیک وظایف غیرقابل واگذاری از وظایف قابل واگذاری و پیش بینی تشکیلات خوب از نمونه سیاست های تشکیلات ساختار سازمانی می باشد.

وی حذف واحدهاي غير ضروري از ساختار، پیشرفت معرفی خدمات از روش برون سپاری و حذف و اصلاح پست های مرتبط به فعالیت های مذكور، چابک سازی و گسترش انعطاف ساختار سازمانی و جامع نگری، همسوسازی و هماهنگی میان سطوح مختلف سازمانی را از دیگر سیاستهای تنظیم تشکیلات سازمانی تازه در شهرداری ها دانست.


 

معاون برنامه ریزی و پیشرفت سرمایه انسانی شهرداری کرج شیوه کار و اعمال عملیاتی برای تحقق موارد فوق را، انجام بررسی ها ضروری در خصوص توزیع اختیارات و مسئولیتها در شکل واحدهای تابعه، سازمانهای وابسته، ستاد شهرداری، تهیه و تنظیم طرح سازمانی برای عرصه های ذکر شده و ارسال آن به سازمان شهرداریها و دهیاریها (با اطلاع شورای اسلامی شهر) جهت تصویب و ابلاغ طرح مصوب به منظور صدور احکام در سطح معاونین و مدیران کل خواند و اضافه کرد: تهیه و تنظیم تشکیلات تفصیلی ستاد شهرداری، واحدهای تابعه و سازمانهای وابسته در سقف پست های سازمانی مصوب و طرح سازمانی تایید شده و منطبق با ضوابط کمی مصوب، ضمن دریافت نقطه نظر و پیشنهادات عرصه ها (در حداقل سه دوره نظر خواهی ) و دریافت پیشنهادات و اصلاح تشکیلات تفصیلی در صورت انطباق با ضوابط تشکیلاتی مصوب و احصاء مأموریت عرصه های شهرداری، سازمانهای وابسته تا سطح ادارات برای سیر مراحل تصویب از دیگر شیوه های عملیاتی شدن این مبحث است.

 
آقا محمدی خاطر نشان کرد: ارتقاء ساختار سازمانی عرصه های ستادی، ممانعت  از موازی کاری در عرصه های کاری، تخصصی نمودن امور در لایه های مختلف ساختار سازمانی، تعیین سطوح و پست های سازمانی متناسب با نیازهای حال حاضر و آتی مدیریت شهری از نتایج عملیاتی شدن سیاستهای تنظیم تشکیلات سازمانی تازه در شهرداری ها می باشد.

این مسئول گفت: سازمانهای وابسته به شهرداری کرج نیز در راستای سیاست ها و اصول حاکم بر ضوابط، عناوین و شرایط ایجاد سازمانهای وابسته به شهرداری مصرح در ماده ۸ این ضوابط تشکیلاتی شهرداریها، به شرح ذیل اصلاح شده اند: حذف سازمانهایی که حاوی شرح وظایف موازی با دیگر سازمانها بوده اند مانند سازمان موتوری و تقسیم وظایف آن با دیگر سازمانهای تخصصی ( سازمانهای پسماند و عمران ) و تهیه ساختار سازمانی پیشنهادی متناسب، تخصصی نمودن سازمانها با ادغام عده ای از سازمانها مانند سازمان پارکها و محیط سبز با سازمان زیباسازی و ایجاد سازمان تازه تحت عنوان سازمان سیما، منظر و محیط سبز شهری و به علاوه از طرف دیگر ادغام سازمانهای ترمینال های مسافربری، تاکسیرانی و اتوبوسرانی و ایجاد سازمان تازه با عنوان سازمان حمل و نقل بار و مسافر و تهیه ساختار سازمانی پیشنهادی متناسب.

وی ادامه داد: تغییر عنوان سازمان قطار شهری کرج و حومه به سازمان حمل و نقل ریلی و اصلاح ساختار سازمانی با نیت تفکیک وظایف تصدی گری از دیگر وظایف به منظور احیاء کمپانی سود برداری از قطار شهری کرج و تهیه ساختار سازمانی پیشنهادی متناسب، ایجاد سازمان عمران و باز آفرینی فضاهای شهری ( از روش ادغام سازمان عمران و نوسازی و مدیریت ساماندهی تپه مراد آب) و تهیه ساختار سازمانی پیشنهادی متناسب و تغییر عنوان سازمان میادین میوه و تره بار به سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی و تهیه ساختار سازمانی پیشنهادی متناسب از دیگر اصلاحات ساختار سازمانی شهرداری کرج است.


معاون برنامه ریزی و پیشرفت سرمایه انسانی شهرداری کرج گفت: ایحاد سازمان سرمایه گذاری و مشارکتهای مردمی و تهیه ساختار سازمانی پیشنهادی متناسب، ابقاء و تغییر ساختار سازمانی سازمان آرامستانها و تهیه ساختار سازمانی پیشنهادی متناسب، توصیه تشکیلات سازمانی برای سازمانهای فاقد تشکیلات شامل  سازمان تکنولوژی معلومات و ارتباطات و سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی به علاوه از طرف دیگر ابقاء ساختار تشکیلاتی سازمان حریق نشانی و خدمات ایمنی ( با استناد به  ضوابط کمی حاکم بر تشکیلات اداری شهرداریها، سازمان حریق نشانی و خدمات ایمنی از این ضوابط  مستثنی می باشد) از دیگر تفاوت در شهرداری کرج خواهد بود.
 

 آقا محمدی تاکید کرد: با استناد به ضوابط تشکیلاتی تازه که متناسب با ماده ۵۴ قانون شهرداری است، سازمان های وابسته عهده دار بخشی از وظایف شهرداری هستند و در اجرای قانون شهرداری، تصمیم گیری نهایی بر عهده شهردار می باشد؛ به علاوه از طرف دیگر سازمان شخصیت حقوقی مستقل نداشته و شخصیت حقوقی اش منبعث از شهرداری می باشد با اینحال اختیارات اداری و مالی متناسب را از محل تفویض اختیار شهردار به مدیرعامل سازمان بعنوان قائم مقام شهردار با استناد به تبصره ذیل بند ۳۰ ماده ۷۱ قانون شوراها اقدام می نماید.

این مسئول اضافه کرد: مسئول مالی سازمان بعنوان قائم مقام ذی حساب شهرداری حق امضا دارد و با استناد به ماده ۲ و تبصره ذیل ماده ۴ آیین نامه مالی و معاملاتی شهرداریها، سازمان می تواند کمیسیون معاملات داشته باشد و معاملات تا سطح عمده را اجرا نماید.

وی یادآور شد: در اجرای امور مالی و معاملاتی شهرداری و سازمانهای وابسته مطابق اساسنامه قبلی و با استناد به ماده ۸۴ قانون شهرداری ها، سازمانهای وابسته تابع قانون تجارت بوده که می بایست درمقایسه با ارسال اظهار نامه مالیاتی و پرداخت مالیات بر سود اقدام می نمودند همزمان با اینکه فعالیت انتفاعی و سود آور نداشتند حال آنکه در ضوابط تازه با استناد به ماده ۲۸۰ قانون مالیاتهای مستقیم و با استناد به تاییدیه سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، سازمانهای وابسته به شهرداری مشمول ماده ۲۸۰ قانون مالیاتهای مستقیم در محاسبه مالیات با نرخ صفر محاسبه می گردند.

“با عنایت به قسمت واپسین ماده ۲۸۰ قانون مالیاتهای مستقیم مصوب ۳۱ تیرماه ۱۳۹۴، مالیات سازمان‌ها و مؤسسات وابسته به شهرداری‌ها که به باعث قانون برای انجام وظایف ذاتی شهرداری در امور عمومی، شهری و خدماتی تشکیل و صد در صد (۱۰۰%) سرمایه و دارایی آن در دست به شهرداری است با نرخ صفر می‌باشد.“نحوه محاسبه مالیات در این سازمانها اصلاح گردیده که به نفع شهرداریها بوده است”

معاون برنامه ریزی و پیشرفت سرمایه انسانی شهرداری کرج به اعمال دیگر کلانشهرها در خصوص اجرا ی بند ۱۰ سیاست های اصلاح نظام اداری اشاره نمود و گفت: تا به این لحظه در شهرداری اهواز، طرح سازمانی، سازمان تفصیلی و اساسنامه تصویب شده است؛ اجرای ساختار در ستاد مرکز و جاهای صورت پذیرفته و در سازمانها صرفاً سازمان سرمایه گذاری و مشارکتهای مردمی که نوبنیاد است تأسیس گردیده است.

آقا محمدی اضافه کرد: شهرداری شیراز، طرح سازمانی، سازمان تفصیلی و اساسنامه را مصوب نموده، شهرداری مشهد، بازنگری ساختار و تهیه پیش نویس اساسنامه ها را به بخش خصوصی سپرده و در حال پیگیری می باشد تا در انتهای اردیبهشت ماه سال جاری تدوین آن نیز به انتهای برسد؛ شهرداری تبریز هم، طرح سازمانی و سازمان تفصیلی را مصوب کرده، اساسنامه ها نیز در شورای شهر به تصویب رسیده است و در حال پیگیری تصویب در وزارت کشور می باشد.
 

 

بنفشه سادات آقایی

اصلاح ساختار سازمانی شهرداری کرج معافیت مالیاتی

لینک منبع

برچسب ها: