کد خبر : 4886
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۲
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای جریمه های غیرمنطقی باطل سفرها خریدار مداری قربانی سودجویی بسته هستند
10 views بازدید

جریمه های غیرمنطقی باطل سفرها خریدار مداری قربانی سودجویی

پایگاه خبری مدیریت شهری کرج_ آسیه چهارباغی: سیستم را روشن و جمله «تورهای لحظه آخری مشهد» را جستجو می کنم، صفحه پر می شود از اسم آژانس های گردشگری، وارد هر صفحه ای می شوم لیستی از تورهای داخلی و خارجی جلوی چشمم صف می کشد که با این وجود پیش فرض همه صفحات معرفی نمایش داده شده تورهای خارجی است. تصویر های زیبایی که […]

پایگاه خبری مدیریت شهری کرج_ آسیه چهارباغی: سیستم را روشن و جمله «تورهای لحظه آخری مشهد» را جستجو می کنم، صفحه پر می شود از اسم آژانس های گردشگری، وارد هر صفحه ای می شوم لیستی از تورهای داخلی و خارجی جلوی چشمم صف می کشد که با این وجود پیش فرض همه صفحات معرفی نمایش داده شده تورهای خارجی است. تصویر های زیبایی که دلت می خواهد فراتر از نگاه کردن و تنها با بستن چشم و تنها و تنها با گذشت تنها یک لحظه در مکان تصویر باشی، حس خوب سفر به جای جای دنیا خواه سفر زیارتی و خواه تفریحی و گردشگری رویایی شیرین برای همگان است.

شروع هزینه ها آیتمی دیگر است که گاها هوش از سرت می برد و بی درنگ و در آنی تو را از رویای سفر به اعماق زیبایی های دنیا بیرون می آورد. اسم هتل ها با ستاره های کنارشان وسوسه ام می کند به کنکاش در باب آپشن های هتل ۵ ستاره و هتل ۳ ستاره هزینه ها با تعداد ستاره ها گسترش معنی داری دارند، انگار که بگویی هر که بامش بیش برفش بیشتر اکنون ضروری است بگوییم هر هتل که ستاره اش بیشتر، قیمتش بیشتر.

سری به هزینه ها می زنم و با تعجبی که دارم از صفحه بیرون می آیم؛ مجدد خواسته دلم را در موتور جستجو گر سرچ می کنم. «تورهای لحظه آخری مشهد» اینبار اسم آژانس مسافرتی دیگری را انتخاب می کنم با اینحال باز نمی دانم واقعا صفحه ای که باز می شود با چیزی که می خواهم مطابقت دارد یا نه.

تصویری از حرم امام رضا (ع) بر صفحه نقش می بندد با دیدنش دلم فرو می ریزد. بی شک قطعه ای از بهشت باید اینگونه باشد. چشم هایم را می بندم و تجسم می کنم دست های قد کشیده ای را که به طرف ضریح ش می روند چه عظمتی است که در سیطره عرفانی بارگاهش بایستی. حاجتت را بگویی یا نگویی مهم نیست؛ تنها کفایت می کند بگویی «اَلسَّلٰامُ عَلَیک یٰا عَلِی ابْنَ مُوسَی الرِّضٰا الْمُرْتَضٰی«.

شوق دیدار شتاب می آورد، تاریخ ها را نگاه و یکی را انتخاب می کنم. صفحه مرا به کانالی به اسم آژانس در تلگرام روانه می کند. شماره شان را می گیرم و منتظر می شوم. لذت انتظار برای سفر به حرم ش هم لذت بخش است. بعد از چند بوق خانمی پاسخم را می دهد. تور های آخر هفته را برایم می خواند؛ هتل … با پرواز … همراه با صبحانه، ناهار، شام و ترانسفر فرودگاهی و خدمات رایگان به حرم … تومان هزینه سفر با هتل ساختمان بدون وعده های غذایی … تومان.

تشکر می کنم و آژانس دیگری را شماره گیری می کنم؛ باز هم همان ها را می شنوم با اختلاف در اسم هتل های طرف پیمان هایشان و کمی بالا و پایین هزینه ها، اصرار دارد که رزرو تور را انجام دهد چون امکان دارد تا دقایق دیگر نرخ ها بالاتر برود. بیان میکند تاریخ تورها در هزینه هایشان تاثیر دارد مثلا همین تور را که با این هزینه توصیه دادم برای آخر هفته مصادف با میلاد امام رضا (ع) دو برابر می شود.

چقدر دلم می خواهد درست روز میلاد در حرمش باشم با اینحال دو دو تا چهارتا که می کنم نمی شود که نمی شود که نمی شود. با خودم حرف زدن را شروع می کنم. «یا امام رضا (ع) چی می شد من و برای میلادتون می طلبیدید» خودم را توجیه می کنم که مهم فرصت حضور است و قدردان همین دعوتی می شوم.

چند تور دیگر را هم پیگیری و بالاخره یکی را که به هر لحاظ علي الخصوص نزدیکی به حرم خوب ترین است را انتخاب می کنم. سفر را برای تاریخ … به … با پرواز ساعت هشت و نیم صبح و برگشت قبل از ظهر در هتل… همراه با پذیرایی صبحانه، ناهار و شام رزرو و مبلغ نزدیک به دو میلیون ۵۰۰ تومان برای چهار نفر بزرگسال و یک کودک دوساله به حساب مدیر آژآنس واریز می کنم.

جریمه ۴۰ درصدی برای باطل تورهای لحظه آخری

همه چیز برای سفر مهیاست، لحظه سفر را به همسفرهایم اطلاع می دهم، از شوق از پشت تلفن برنامه ریزی می کنیم؛ که متوجه می شویم، آن روز امکان سفر برایمان مهیا نیست و باید تاریخ را تغییر دهیم. رابطه می گیرم برای تغییر برنامه، اپراتور اصرار دارد سفر را نگه دارم چون جریمه سنگینی را باید متحمل شوم. بالاخره با جریمه ۴۰ درصدی و درحالی که من و همسفرهایم حتی پایمان به فرودگاه نرسیده و سوار هواپیما نشده ایم، برنامه سفر کنسل و به لحظه دیگری موکول شد.

 فکر می کنم برای تاریخ های دور کنسلی کمپانی های هواپیمایی را با ضرر جبران ناپذیری روبرو نمی کند؛ چرا که طی لحظه کمتر از یکساعت کمپانی ها برای جذب مسافر لحظه کافی دارند آنهم برای تاریخ دو هفته ای به زائرانی فکر می کنم که تامین هزینه های راحت سفر برایشان به سادگی مقدور نیست به راستی این شیوه برنامه های افرادی با سود معمولی و نسبتا خوب را هم مختل می کند چه برسد به افرادی با سطح درآمدی پایین.

نقش مسافر در صنعت گردشگری مسافر نقش مهمی را در پویایی صنعت گردشگری ایفا می کند، اینگونه که تا مسافری برای سفر و عرصه ای برای جذب گردشگر نباشد، سفری انجام نمی شود؛ به تبع این مهم نیز صنعت گردشگری که از نمونه صنایع با پتانسیل بالا برای رسیدن به پیشرفت پایدار اقتصادی است، با رکود مواجه می شود. به نظر می رسد برای تقویت زیرساخت های گردشگری غیر از سیاست های راهبردی باید به مسئله خریدار مداری توجه بیشتری شود.

 

 

مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری سازمان میراث فرهنگی در این خصوص با اشاره به نظارت مستمر بر تاسیسات گردشگری در تمامی کشور با بیان اینکه این نظارت‌ها با نیت ارتقای کیفیت خدمات رسانی صورت می گیرد، عنوان کرد: ورود علمی وحرفه ای به صنعت گردشگری پیش نیاز پیشرفت نظامند این سازمان می باشد؛ با استناد به این شرایط نباید از مهم مهم این صنعت که «جلب رضایتمندی خریدار» است، غافل شد. باید در صنعت گردشگری به روش علمی وارد شد، تنها مهم در این صنعت جلب رضایت خریدار است و این کار با معرفی خدمات مطلوب امکان پذیرمی شود.

با این وجود تیموری، برنامه ریزی و سیاست گذاری موفق و کارشناسی شده سازمان برای معرفی خدمات مسافرتی به گردشگران را مهم ارزیابی کرد و با بیان اینکه تحقق این مهم از اولویت های سازمان است، اضافه کرد: می بایست از فرصت ها و قابلیت ها خوب گردشگری در کشور با تکیه بر برنامه ریزی خوب و بلند مدت و بنا شده بر رفع معضلات موجود به علاوه از طرف دیگر همراه شدن با تکنولوژی های روز این صنعت با نیت تقویت و پیشرفت صنعت گردشگری استفاده بهینه کرد.

مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری سازمان میراث فرهنگی با بیان اینکه در دنیا تا به امروز گردشگری با اسم صنعت خدماتی بنمایش درآمده است، عنوان کرد: این نگاه منجر شده است که صنعت گردشگری تمرکز زیاد و آنچنانی بر روی مسائل حقوقی نداشته باشد؛ و مسائل حقوقی تنها در شکل «پیش نهاد اخلاقی» و خارج از قانون یا حقوق مکتوب و نوشته شده وجود داشته است. باید اذعان داشت تا اینجای کار نیز آنچه با اسم مهمترین مسئله برای سازمان و متولی گردشگری مطرح است، تلاش برای راضی نگه داشتن گردشگر و یا مسافر است و سازمان به این عنوان عامیانه و مطرح که «حق با خریدار است» باور دارد و نانوشته آن را تفسیر و در راستای تحقق آن نیز تلاش و برنامه ریزی می کند.

وی ادامه داد: با این شرایط به این نتیجه رسیدند که در برخی مواقع باید مقرارت محکمی داشته باشیم تا حق و حقوقی ضایع نشود و یا در صورت ندید شدن این حق و حقوق برگردانده شود. با این تغییر و تحول و با نیت حرکت درمسیر استقامت حقوق مسافران و گردشگران، کنوانسیون حقوقی گردشگران در شکل «پیش‌نویس کد جهانی اخلاق گردشگری» مطرح شد که بعد از تصویب به کنوانسیون جهانی اخلاق گردشگری مبدل و رعایت آن برای همه کشور های عضو کنوانسیون الزامی می شود. بی شک این مهم به نوعی سنگ بنای سیاست‌گذاری سازمان گردشگری از ارزش بسیار فراوانی دارا است. در این راستا همه اتفاقات، انتقادات و … قابل پیگیری است.

ورود حرفه ای بخش خصوصی به عرصه گردشگری الزامی است

تیموری پیشتر با اشاره به اینکه باید قبول کنیم بخش خصوصی در کشور آنچنان که باید به روش حرفه ای وارد عرصه گردشگری نشده است، بر ضرورت تحقق این مهم تاکید کرد و گفت: در این عرصه تنها نباید در جستجوی کسب منافع با اعمال هر راهی بود؛ حتی آنچه مهم است معرفی خدمات به گردشگر مطابق با حقیقت های موجود مکان گردشگری است؛ با این شرایط سازمان گردشگری با نیت پیشگیری از بروز عوامل نارضایتی به علاوه از طرف دیگر پیشگیری از هرگونه تخلفی اقدام به تهیه قراردادی تحت عنوان «قراردادگشت» کرده که رفتار به مفاد این قرار داد نیز برای همه دفاتر خدمات مسافرتی ضروری است. قادریم بگوییم، این برنامه غیر از دیدن حق و حقوق خریدار و تلاش برای رعایت اخلاق حرفه ای منافع آژانش و مراکز اقامتی را نیز در بردارد. این پیمان با تعیین حداقل حق و حقوق را تهیه و تنظیم شده است و به تبع آن باید به مسافر با استناد به بسته گردشگری تبلیغ شده، معرفی خدمات شود؛ در غیر اینصورت برای مرکز فروش خدمات مسافرتی جریمه، تذکر، تعلیق و یا درمقایسه با تخلف صورت گرفته باطل پروانه هم کاری در گرفته می شود.

لحظه برنامه سفر درایران پایین ۱۵ روز است

مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری سازمان میراث فرهنگی با بیان اینکه در دیگر کشورها وقتی که برای برنامه ریزی سفر مقرر کرده می شود بالای ۴۵ روز تا سه ماه است، عنوان کرد: در چنین شرایطی ست که که برنامه ریزی سفر در کشور ما پایین ۱۵ روز است. با این شرایط برنامه ریزی و سیاست گذاری ترتیب داده شد که طی آن مراکز فروش خدمات مسافرتی در چارچوب پیمان با مسافر برای معرفی بسته گردشگری توافق می کنند. با این رفتار از حق و حقوق مسافر و گردشگر توامان صیانت می شود. با استناد به اینکه در این پیمان هزینه ها و جریمه های کنسلی تور واضح است، ضروری است گردشگران با دقت بیشتری برای انتخاب سفر اقدام کنند.

تیموری عنوان کرد: اگر آژانس مسافرتی بدون امضای پیمان به معرفی بسته گردشگری اقدام نماید، در صورت بروز مشکلات ممکن و شکایت مسافر و نارضایتی وی از تسهیلات سفر، سازمان حق را به خریدار خواهد داد.

به گفته وی، رسیدگی به شکایات در کمیته فنی بدوی با حضور نمایندگان بخش خصوصی، حراست و معاون گردشگری اداره کل استان انجام می شود که در صورت انتقاد به رای این کمیته، مسئله شکایت در کمیته تجدید نظر و با حضور ریاست و مدیرکل مربوطه مطرح می شود؛ در مرحله بعد نیز در صورت فرجام خواهی، کمیسیون محشر پایین نظر اداره کل، مدیرکل حراست و سازمان به علاوه از طرف دیگر مدیرعامل تشکل صنفی مربوطه تشکیل می شود.

در جستجوی این مسئله با یکی از مدیران دفاتر آژانس مسافرتی گفتگو می کنم؛ از قانون های این دفاتر می پرسم. محمد هومان، تکمیل سازی، امکان ذخیره جا در یک برنامه تور، رزرو صندلی هواپیما یا تخت هتل و نظایر را از نمونه اقداماتی که به وسیله دفتر آژانس مسافرتی صورت می گیرد، اسم می برد.

به گفت وی، دفاتر گردشگردی به علاوه از طرف دیگر منبعی موثقی برای معرفی معلومات خریداران به حساب می آیند که مشاوره و راهنمایی هایی را برای گذران بهتر سفر در دست ایشان قرار می دهد کارکنان این دفاتر متخصصینی هستند که درمقایسه با کالا معرفی شده از جانب موسسه خود اشراف کامل دارند.

از ساز و کار خرید و فروش بلیط در آژانس هواپیمایی می پرسم، جواب می دهد: پرواز ها به دو صورت برای مسافران تهیه می شوند، سیستمی و چارتری. در پروازهای سیستمی قانونگذار ایرلاین ها هستند و در پروازهای چارتری قراردادی بین ایرلاین ها و آژانس ها منعقد می شود. با این وجود در این نوع پروازها بیشتر قانون های از جانب ایرلاین ها اعمال می شود. این قانون های که قانون های سختی هم هستند گاهی مسافران و دفاتر را دچار سخت می کنند.

ایشان پیشتر ضمن تعریفی از واژه چارتر بیان میکند: واژه‌ چارتر به معنی اجاره ی هواپیما یا صندلی و در برخی موارد اجاره‌ کامل هتل یا بخشی از اتاق‌های آن است؛ با استناد به این شرایط آژانس های مسافرتی، چارترها، تور اپراتورها، آژانس ها و موسسات گردشگری با نیت تهیه پکیج های مسافرتی که داشتن هزینه خوب از مهمترین اهداف آن است، درمقایسه با اجاره آنها اقدام می کنند. اصولا پروازهای چارتری با استناد به قرارداری با یک ایرلاین انجام می شود.

این مدیر آژانس ادامه می دهد: نرخ بلیط را کمپانی هواپیمائی واضح می کند این درحالی است که وقتی پرواز حالت چارتر پیدا می کند، هر آژانسی بلیط را کمتر از نرخ مصوب به فروش می رساند که تحت این شرایط معمولا بلیط ها حتی به کمتر از نصف هزینه هم می رسد.

از جرایم کنسلی که بالاخره برای آژانس ها لحاظ می شود یا کمپانی های هواپیمایی می پرسم. وی جواب می دهد: مسئله جریمه و کنسلی تورها از نمونه پر دغدغه ترین موضوعاتی است که در مواقعی پای مسافران را برای انتقاد به سازمان جهانگردی می کشاند. اعم این کنسلی به ایرلاین ها تعلق دارد و بخشی هم به آژانس های مادر.

از نو سرچ می کنم، هزینه جریمه های کشورهای مختلف را، اگر کنسلی کمتر از ۲۴ ساعت قبل از پرواز صورت گیرد مسافر ملزم به پرداخت ۲۵ درصد جریمه است حال اینکه ایرلاین های ایران برای کنسلی چند هفته قبل از پرواز ۴۰ درصد جریمه در نظر دارند، جای دلخوری است.

 

جریمه ها غیرمنطقی باطل سفرها

لینک منبع

به این پست امتیاز دهید.
علاقه۰عدم علاقه۰
منابع : ناموجود
نویسندگان : ناموجود

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0

تبليغات تبليغات تبليغات تبليغات