کد خبر : 4460
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۷
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای خواص گردو و عوارض ممکن آن بسته هستند
99 views بازدید

خواص گردو و عوارض ممکن آن

پایگاه خبری مدیریت شهری کرج- مجله شهروندی: چربی‌های مفید برای مغز کدامند؟ گردوی انگلیسی، گردوی ایرانی، گردوی معمولی و گردوی سیاه از معمول ترین گونه‌های گردوی مصرفی در جهان هستند. گردوی سیاه بومی آمریکای شمالی است. حقایق تغذیه‌ای گردو   چربی، بیشترین قسمت تشکیل‌دهنده‌ی گردو است که ۶۵٪ آن را شامل می‌شود. گردو محتوی مقدار کمی پروتئین (۱۵٪) و مقدار اندکی کربوهیدرات است. بیشتر کربوهیدرات […]

پایگاه خبری مدیریت شهری کرج- مجله شهروندی: چربی‌های مفید برای مغز کدامند؟

گردوی انگلیسی، گردوی ایرانی، گردوی معمولی و گردوی سیاه از معمول ترین گونه‌های گردوی مصرفی در جهان هستند. گردوی سیاه بومی آمریکای شمالی است.

حقایق تغذیه‌ای گردو
 
چربی، بیشترین قسمت تشکیل‌دهنده‌ی گردو است که ۶۵٪ آن را شامل می‌شود. گردو محتوی مقدار کمی پروتئین (۱۵٪) و مقدار اندکی کربوهیدرات است. بیشتر کربوهیدرات موجود در گردو به‌صورت فیبر ذخیره شده است. گردو منبع خوبی برای تأمین عده ای ویتامین‌ها و اسید فولیک شمرده می‌شود.

چربی

چربی اکثر کالری گردو و ۶۵٪ وزن آن را تشکیل می‌دهد. این امر گردو را به غذایی با کالری و چگالی انرژی بالا مبدل کرده است. چگالی انرژی بالا به معنای بالا بودن کالری یک ماده‌ی غذایی درمقایسه با حجم آن است.
با اینکه گردو سرشار از چربی و کالری است، با اینحال جایگزینی آن با دیگر مواد غذایی موجود در رژیم غذایی، دلیل چاقی و اضافه وزن نمی‌شود. گردو از جهت دارا بودن چربی‌های چنداشباع‌نشده از بیشتر مغزها غنی‌تر است. فراوان‌ترین چربی موجود در گردو اسید چرب امگا-۶ است که اسید لینولئیک نامیده می‌شود.

به علاوه از طرف دیگر گردو حاوی درصد نسبتا بالایی اسید چرب امگا-۳ است که آلفا لینولنیک اسید (ALA) نامیده می‌شود. مقدار این اسید چرب در گردو ۸ تا ۱۴ درصد کل محتوای چربی گردو است. در حقیقت گردو تنها مغزی است که این مقدار قابل توجه از اسید چرب امگا-۳ را در خود دارد و این اسید چرب مسئول بخش بزرگی از خواص گردو است. آلفا لینولنیک اسید برای سلامت قلب، کاهش التهابات و افزایش ترکیب چربی خون مفید است. به علاوه از طرف دیگر آلفا لینولنیک اسید می‌تواند پیش‌ساز اسیدهای چرب امگا-۳ بلندزنجیر EPA و DHA باشد که فایده ها بی‌شماری برای سلامتی دارند.

خواص روغن نارگیل برای پوست، مو و کاهش وزن

ویتامین‌ ها و مواد معدنی

گردو منبع خوبی از عده ای ویتامین‌ها و مواد معدنی است. از نمونه‌ی آنها می‌توان به موارد پایین اشاره نمود:
•    مس: این ماده‌ی معدنی باعث تقویت سلامت قلب می‌شود. کمک به عملکرد ابزار ایمنی بدن، استخوان‌ها و اعصاب نیز از دیگر وظایف این ماده‌ی معدنی است.
•    اسید فولیک: با عنوان فولات و ویتامین B۹ نیز شهرت دارد. اسید فولیک وظایف زیستی (بیولوژیکی) بسیاری برعهده دارد. کمبود این ویتامین در دوران بارداری دلیل تولد نوزاد ناقص می‌شود.
•    فسفر: نزدیک به ۱٪ بدن ما را فسفر تشکیل می‌دهد. این ماده‌ی معدنی به‌طور عمده در استخوان‌ها یافت می‌شود و وظایف بسیاری را در بدن برعهده دارد.
•    ویتامین B۶: این ویتامین به تقویت ابزار ایمنی و سلامت ابزار عصبی یاری مینماید. کمبود این ویتامین دلیل کم‌خونی (آنمی) می‌شود.
•    منگنز: بیشترین مقدار این ماده‌ی معدنی مهم در مغزها، غلات کامل، میوه‌ها و سبزیجات یافت می‌شود.
•    ویتامین E: گاما-توکوفرول مؤثرترین شکل ویتامین E در مبارزه با سرطان‌هاست. گردو محتوی مقدار فراوانی از این شکل ویتامین E است.

دیگر ترکیبات گیاهی

گردو حاوی ترکیبات زیست‌‌اکتیو گیاهی است. این مواد حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها هستند و بیشتر در پوست قهوه‌ای نازک اطراف گردو وجود دارند. با استناد به مطالعه‌ای که در آمریکا بر روی میزان آنتی‌اکسیدان موجود در ۱۱۱۳ ماده‌ی غذایی پُرمصرف انجام شد، گردو مقام‌ی دوم را به‌دست آورد. دیگر ترکیبات گیاهی قابل ذکر موجود در گردو عبارتند از:

•    الاجیک اسید (Ellagic acid): این آنتی‌اکسیدان بهمراه ترکیبات شبیه به دیگری مانند الاجیتانین به‌مقدار فراوانی در گردو یافت می‌شود. الاجیک اسید می‌تواند احتمال بروز بیماری‌های قلبی و سرطان‌ها را کاهش بدهد.
•    کاتچین (Catechin): کاتچین یک فلاونوئید با خواص بسیاری برای سلامت بدن است. کمک به سلامت قلب از فایده ها کاتچین است.
•    ملاتونین (Melatonin): این هورمون به تنظیم ساعت زیستی بدن یاری مینماید. این آنتی‌اکسیدان توانمند توانایی دارد احتمال بروز بیماری‌های قلبی را کاهش بدهد.
•    اسید فیتیک (Phytic acid): اسید فیتیک با عنوان فیتات نیز شهرت دارد. اسید فیتیک می‌تواند جذب عده ای مواد معدنی مانند روی و آهن را در ابزار گوارشی مختل کند.

فایده ها گردو برای سلامتی

گردو فایده ها بسیاری برای سلامتی انسان دارد. کاهش بیماری‌های قلبی، پیشگیری از سرطان و افزایش عملکرد مغز از فایده ها گردو است.

سلامت قلب
 
بیماری‌های قلبی-عروقی به بیماری‌های مزمن مرتبط با قلب و رگ‌های خونی اطلاق می‌شود. در بسیاری از موارد می‌توان با داشتن عادات سالم زندگی مانند خوردن مغزها، از بروز بیماری‌های قلبی پیشگیری کرد.
گردو نیز از دیگر مغزها مستثنی نیست. بررسی ها مختلف نشان می‌دهند که گردو به دلایل پایین احتمال بروز بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد:
•    کاهش کلسترول بد خون (LDL)؛

•    کاهش التهابات؛

•    افزایش عملکرد رگ‌های خونی از روش کاهش احتمال تشکیل پلاک در رگ‌های خونی.
به‌نظر می‌رسد این تأثیرات گردو بر سلامت قلب به‌خاطر نوع چربی و بالا بودن آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن است.

پیشگیری از سرطان

سرطان‌ها ناشی از افزایش غیرطبیعی سلول‌ها هستند. با داشتن رژیم غذایی سالم، ورزش و دوردستی از عادات ناسالم زندگی می‌توان از بروز بسیاری از سرطان‌ها پیشگیری کرد. گردو به‌واسطه‌ی دارا بودن ترکیبات گیاهی مفید موجود در خود، می‌تواند نقش مهمی در رژیم‌های غذایی ضدسرطان داشته باشد. گردو محتوی ترکیبات زیست‌اکتیو گیاهی مفیدی است که خاصیت ضدسرطانی دارند.
فیتواسترول‌ها، گاما-توکوفرول، اسیدهای چرب امگا-۳، پلی‌فنول آنتی‌اکسیدان‌های متنوع، اسید الاجیک و ترکیبات شبیه به آن از نمونه ترکیبات گیاهی مفید موجود در گردو هستند.

بررسی ها مشاهده‌ای نشان می‌دهند که مصرف مرتب مغزها می‌تواند اخطار بروز سرطان‌ پروستات و سرطان‌ روده‌ بزرگ را کاهش بدهد. بررسی ها انجام گرفته بر روی حیوانات نشان می‌دهد که مصرف گردو می‌تواند از بروز سرطان‌های سینه، پروستات، روده‌ی بزرگ و کلیه پیشگیری کند. با این‌ حال برای اثبات قطعیت این مسئله نیاز به بررسی ها بالینی بیشتر بر روی انسان‌هاست.

راههای پیشگیری از سرطان چیست؟

سلامت مغز
 
بررسی ها متعدد نشان می‌دهند که مصرف آجیل‌ها می‌تواند عملکرد مغز را افزایش ببخشد. گردو می‌تواند تا حدی افسردگی و زوال عقل ناشی از گسترش سن را در انسان متوقف کند.
با استناد به مطالعه‌ی ۸ هفته‌ای که بر روی ۶۴ فرد جوان و سالم صورت گرفت، مصرف گردو می‌تواند قوه‌ی ادراک مردم را افزایش بدهد. در چنین شرایطی ست که که مصرف گردو در استدلال غیرکلامی، تقویت حافظه و ایجاد‌وخوی مردم افزایش چشم‌گیری نشان نداد.
نقش گردو در افزایش عملکرد مغز سوژه‌ی بررسی ها فراوانی بوده است. در مطالعه‌ای به موش‌های مبتلا به بیماری آلزایمر به‌مدت ۱۰ ماه گردو داده شد. بعد از این دوره، حافظه و مهارت‌های یادگیری موش‌ها افزایش چشم‌گیری از خود نشان داد.

در مطالعه‌ی دیگری به موش‌های مسن به‌مدت ۸ هفته گردو داده شد. ماحصل این مطالعه درمان آسیب‌های ناشی از گسترش سن را بر روی مغز نشان می‌داد. به‌نظر می‌رسد این تأثیرات به‌خاطر مقدار بالای آنتی‌اکسیدان موجود در گردو و دارا بودن مقدار بالایی اسید چرب امگا-۳ باشد.

 ۶ ویتامین و ماده‌ی معدنی برای تقویت مغز

عوارض ممکن گردو

به‌طور کلی گردو ماده‌ی غذایی بسیار سالمی است. با این وجود امکان دارد عده‌ای به آن حساسیت داشته باشند. به علاوه از طرف دیگر گردو می‌تواند باعث مختل شدن جذب عده ای مواد معدنی در بدن شود.

حساسیت به گردو

گردو به اشتراک ۸ ماده‌ی غذایی حساسیت‌زا قرار دارد. امکان دارد علائم حساسیت به گردو بسیار شدید باشد. گردو می‌تواند دلیل بروز آنافیلاکسی (بیش‌دفاعی) در فرد شود. این پدیده در صورت عدم درمان خوب دلیل مرگ فرد خواهد شد. افرادی که به گردو حساسیت دارند باید به روش تمام و کمال از مصرف آن خودداری کنند.

کاهش جذب مواد معدنی

مانند همه‌ی مغزها گردو نیز سرشار از اسید فیتیک است. اسید فیتیک با عنوان فیتات نیز شهرت دارد. اسید فیتیک می‌تواند جذب عده ای مواد معدنی مانند روی و آهن را در ابزار گوارشی مختل می‌کند. این پدیده در صورتی بروز می‌کند که رژیم غذایی فرد محتوی مقدار بالایی اسید فیتیک باشد.
میزان اسید فیتیک در رژیم غذایی‌ِ افرادی که مقدار کمی روی و آهن مصرف می‌کنند بالاتر است، از اینرو بیشتر از دیگران در معرض کمبود مواد معدنی‌اند.

لینک منبع

به این پست امتیاز دهید.
علاقه۰عدم علاقه۰
منابع : ناموجود
نویسندگان : ناموجود

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0

تبليغات تبليغات تبليغات تبليغات