کد خبر : 5365
تاریخ انتشار : شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۴:۰۴
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای قصد پنج کشور برای ممنوعیت فروش خودروهای غیر برقی بسته هستند
9 views بازدید

قصد پنج کشور برای ممنوعیت فروش خودروهای غیر برقی

کشورهای آلمان، نروژ، فرانسه، هند و بریتانیا قصد دارند تا ۲۲ سال آتی فروش خودروهای غیرالکتریکی را در کشورهایشان ممنوع کنند. یکی از اولین کشورهایی که این کار را عملی می‌کند آلمان است. در سال ۲۰۱۶ در آلمان قانونی به تصویب رسیده که طی آن، فروش وسایل نقلیه با موتور احتراقی داخلی از سال ۲۰۳۰ ممنوع خواهد شد. با رفتار درآمدن این قانون یکی از […]

کشورهای آلمان، نروژ، فرانسه، هند و بریتانیا قصد دارند تا ۲۲ سال آتی فروش خودروهای غیرالکتریکی را در کشورهایشان ممنوع کنند. یکی از اولین کشورهایی که این کار را عملی می‌کند آلمان است.

در سال ۲۰۱۶ در آلمان قانونی به تصویب رسیده که طی آن، فروش وسایل نقلیه با موتور احتراقی داخلی از سال ۲۰۳۰ ممنوع خواهد شد. با رفتار درآمدن این قانون یکی از بزرگترین کشورهای تولید کننده خودرو در جهان و یکی از سه کشور صدرنشین در صنعت اتومبیل برای در بیشتر مواقع با تولید موتورهای بنزینی و دیزلی خداحافظی خواهد نمود.

کنفرانسِ امسال خودرو در فرانکفورت هم نشان می‌داد که کمپانی‌های آلمانی بخصوص مرسدس بنز تمام سعی خود را برای تولید خودروهای برقی و هوشمند شروع کرده‌اند. این موضوع در کشوری روی می‌دهد که بسیاری از اختراعات مرتبط با موتورهای احتراق داخلی در آن رخ داده است. کمپانی مرسدس بنز تصمیم گرفته است تا چند سال آتی پیمایش خودرهای خود را در حالت برقی به ۶۰۰ کیلومتر برای هر بار شارژ برساند. با این وجود این تولیدکننده برنامه گسترده ای هم برای بهره برداری از هیدروژن در واحد‌های پیل سوختی دارد. مرسدس بنز در فرانکفورت ورژن پیل سوختی خودرو شاسی بلند جی ال سی را معرفی کرد. وسیله نقلیه ای که با بهره برداری از هیدروژن برق ضروری برای موتورهای الکتریکی در آن تامین می‌شود. کل قدرت موتورهای الکتریکی این خودرو ۲۰۰ اسب بخار است و می‌تواند با یکدفعه هیدروژن گیری ۴۴۰ کیلومتر مسافت را طی کنند.

پر کردن مخازن هیدروژن این خودرو تنها سه دقیقه لحظه می برد که در مقابل شارژ باتری چندین برابر کمتر لحظه می‌برد. این شیوه یقینا از جمله مهمترین برنامه‌های خودروسازان آلمانی برای تولید خودروهای برقی از سال ۲۰۳۰ به بعد است.

در خودروهای پیل‌سوختی هیدروژن با اکسیژن هوا مخلوط می‌شود و حاصل این واکنش تولید آب و برق است. برق به وسیله موتور الکتریکی برای حرکت دادن خودرو مصرف می‌شود. با این وجود بزرگ‌ترین سخت بر سر راه این تکنولوژی مسئله امنیت و ذخیره هیدروژن در فشار بالا یا بصورت مایع است.

هیدروژن یکی از فراوانترین عنصر های در طبیعت است. با سوختن هیدروژن هم تنها آب تولید می‌شود. نکته سخت با اینحال ذخیره سازی هیدروژن است. هیدروژن در دمای منفی ۲۵۲ درجه سانتیگراد در فشار سطح دریا به جوش می‌آید. پس مایع سازی هیدروژن بسیار پیچیده و پر خرج است؛ فشرده‌سازی هم حاوی تکنولوژی بسیار پیچیدهای است. یکی از شیوه‌های عملی، ذخیره هیدروژن به وسیله هیدرید است. این شیوه امیدهای فراوانی را برای استفاده در خودروهای آتی در مقابل مهندسان قرار داده است.

با اینحال چه نکته‌ای خودروهای پیل سوختی را از خودروهای الکتریکی برجسته می‌کند که باعث می‌شوند خودروهای آتی بیشتر علاقه به سوی پیل سوختی داشته باشند؟
نکته مهم لحظه سریعتر سوختگیری یا شارژ در خودروهای پیلی سوختی است. با تکنولوژی حال حاضر این خودروها را می‌توان در لحظه ۵ دقیقه سوختگیری کرد همزمان با اینکه این لحظه برای یک خودرو برقی بسیار بیشتر است. نکته دوم و بسیار مهم، پاکتر بودن خودروهای پیل سوختی است.

الکتریسته‌ای که برای خودروهای برقی تأمین می‌شوند امکان دارد از شیوه‌های فسیلی تأمین شده باشد که بالاخره با تولید گازهای گلخانه‌ای مانند خودروهای حال حاضر به محیط زیست صدمه خواهد زد همزمان با اینکه الکتریسته خودروهای پیل سوختی از واکنش هیدروژن و اکسیژن تأمین می‌شود.
با این وجود در بهره برداری از خودرهای برقی و ممنوعیت بهره برداری از خودروهای درون سوز آلمان اولین کشور نیست، حتی نروژ یکی از اولین کشورهایی است که فروش خودروهای بنزینی و دیزلی را از سال ۲۰۲۵ ممنوع خواهد نمود. از سال ۲۰۳۰ به بعد در این کشور حتی کامیون‌ها هم حق بهره برداری از گازوییل را ندارند.

بریتانیا و فرانسه با این وجود ممنوعیت دیر لحظه تری را درمقایسه با آلمان و نروژ دارند در این دو کشور از سال ۲۰۴۰ میلادی فروش خودروهایی با سخت فسیلی ممنوع خواهد شد.
به اشتراک کشورهای در حال پیشرفت هند یکی از پیشگامان ممنوعیت فروش خودروهایی با موتور بنزینی یا دیزلی است. هدف اصلی آن است که از سال ۲۰۳۰ هیچ وسیله نقلیه ای با سوخت فسیلی در این کشور به فروش نرسد.

بازهم معضلات بسیاری برای تولید خودروهای الکتریکی در کشورهای در حال پیشرفت می باشد. غیر از نبود پایین تولید‌های خوب می‌توان به گران بودن خودروهای الکتریکی اشاره نمود. ارزان ترین نمونه خودروی الکتریکی تسلا، ۳۰ هزار دلار هزینه دارد حال آنکه در کشوری مانند هند هزینه اکثر خودروهای بین ۳ تا ۱۰ هزار دلار است.

سخت بزرگ دیگر آنجاست که اگر قرار باشد سالانه حدود ۹۰ میلیون خودروی الکتریکی در جهان تولید شود باید راهی برای تولید الکتریسته برای این تعداد خودرو با شیوه‌های غیر فسیلی یافت. از جهت دیگر زباله باتری‌های لیتیومی‌برای میلیون‌ها خودرو هم می‌تواند در آتی به یکی از مشکلات زیست‌محیطی جهان مبدل شود.

لینک منبع

به این پست امتیاز دهید.
علاقه۰عدم علاقه۰
منابع : ناموجود
نویسندگان : ناموجود

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0

تبليغات تبليغات تبليغات تبليغات