کد خبر : 3920
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰:۲۶
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای چرا لاریجانی کاندیدای ریاست جمهوری نشد؟/ دلیل استعفا از دبیری شورای امنیت ملی بسته هستند
9 views بازدید

چرا لاریجانی کاندیدای ریاست جمهوری نشد؟/ دلیل استعفا از دبیری شورای امنیت ملی

علی لاریجانی مدیرعامل مجلس شورای اسلامی در برنامه «شناسنامه» در هفته جاری که همزمان با سالروز رحلت حضرت امام(ره) از شبکه سه سیما پخش شد، در باب فعالیت‌های پیشرو و مبارزاتی پدرش اظهارداشت: مرحوم پدر ما آیت‌الله آملی توجه کامل خود را روی مسائل علمی معطوف داشتند و در بیشتر مواقع هم به ما پیرامون این مثال پیش نهاد و سفارش می‌کردند، بعد از اینکه […]


علی لاریجانی مدیرعامل مجلس شورای اسلامی در برنامه «شناسنامه» در هفته جاری که همزمان با سالروز رحلت حضرت امام(ره) از شبکه سه سیما پخش شد، در باب فعالیت‌های پیشرو و مبارزاتی پدرش اظهارداشت: مرحوم پدر ما آیت‌الله آملی توجه کامل خود را روی مسائل علمی معطوف داشتند و در بیشتر مواقع هم به ما پیرامون این مثال پیش نهاد و سفارش می‌کردند، بعد از اینکه ایشان بحث‌های فقهی و فلسفی را در سنین جوانی در تهران و قم گذراندند و به درجه اجتهاد رسیدند، به شهر نجف مهاجرت کردند. آن وقت نجف مرکزیت علمی- فقهی بود، ایشان چهل سال در این شهر اقامت داشتند و همان جا هم ازدواج کردند و بدین جهت هم هست که ما متولد نجف هستیم.


وی ادامه داد: ایشان در آن برهه زمانی شاگرد اساتید بزرگ و مبرزی چون مرحوم آیت الله نائینی، مرحوم آقا ضیاء عراقی و مرحوم سید ابوالحسن اصفهانی بودند. ایشان از نو به ایران و شهر قم بازگشتند و کار تدریس را در قم پیگیری کردند. لذا تحصیلات ما هم در قم شروع شد.


لاریجانی اضافه کرد: مرحوم پدر در جریان انقلاب هم در بیشتر مواقع از امام و اهداف ایشان خدمات رسانی می کردند. از جهت دیگر با مرحوم آیت الله طباطبایی خیلی مانوس بودند و همینطور به شهید مطهری علاقمند بودند. این انتهای که شهید مطهری به قم آمده بودند و تدریس می کردند، برای مرحوم پدر جاذب بود و شخصیت ایشان را دوست داشتند.


مدیرعامل مجلس شورای اسلامی پیشتر برنامه انتخاب رشته ریاضی و رایانه برای ادامه تحصیل اظهار داشت: مرحوم پدر علاقمند بودند که ما هم مسیر ایشان را در روحانیت طی کنیم با اینحال همه بچه ها را آزاد قرار داده بودند تا هر کس به هر شاخه ای از علم که علاقه دارد و استعداد آن را در خود می بینید، سرگرم شود.با این وجود پدر ما به روش جدی به ملا شدن و درس خواندن پایبند بودند. انتهای که در قم بودم و در کلاس یازده سرگرم تحصیل بودم، به دلیل شلوغی که در منزل وجود داشت و رفت و آمدهایی که بود، ایشان فرمودند در غربت درس بخوانید. بدین جهت من به تهران آمدم و کلاس دوازدهم را در تهران گذراندم.


وی اضافه کرد: علاقه من به رشته ریاضی بود و بدین جهت در رشته ریاضی و رایانه دانشگاه شریف خیلی خوب افزایش کردم. چون رشته را دوست داشتم خیلی خوب پیش می رفتم و با معدل ۱۸ با اسم شاگرد اول دانشکده مطرح بودم با اینحال به مرور و با توجه بررسی ها جانبی که در باب مباحث فلسفی داشتم، کشیده شدم به رشته فلسفه.


لاریجانی گفت: محیط دانشگاه در آن روزهای به نحوی چند قطبی شده بود. یک جریان بود که با روحانیت و شهید مطهری رابطه داشت و یک جریان هم بود که با جریان روشنفکری آن وقت مانند دکتر شریعتی در رابطه بود که گاهی هم به منافقین و… کشیده می شد. ما جزو جریان نزدیک به شهید مطهری بودیم. آن وقت اختلاف های ایشان زیاد واضح نبود و بعد از انقلاب این موارد معلوم شد با اینحال افرادی که بیشتر به مبانی فکری توجه داشتند، از همان لحظه اختلافات را بطور کلیً درک می کردند.


نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در جواب به اینکه آیا همه برادران لاریجانی حاوی یک تفکر و گرایش سیاسی هستند یا نه، گفت: عموماً پایه های فکری ما چندان دارای اختلاف از هم نیست. امکان دارد یکی ما در عرصه سیاسی سابقه و تلاش بیشتری داشته باشیم، دیگری در عرصه پزشکی و… با این وجود پایه های فکری ما یکی است.


وی ادامه داد: ما خیلی کم فرصت می کنیم دور هم جمع شویم. به دلیل کثرت کار و اشتغالات فراوانی که داریم کمتر فرصت می شود یکدیگر را ببینیم. با این وجود ممکن است یکدیگر را به روش جداگانه ملاقات کنیم با اینحال خیلی کم پیش می آید همگی دور هم جمع بشویم.


لاریجانی در جواب به این پرسش که وقتی دور هم جمع می شوید، غالب صبحت هایتان در چه موردی است هم اظهار داشت: مباحث ما دارای اختلاف است و گاهی مباحث مختلف خانوادگی هم بین ما مطرح می شود.


لاریجانی در قسمت دیگری از برنامه در جواب به پرسش رنجبران مجری برنامه که پرسید در باب اینکه دو قوه کشور در دست برادران لاریجانی است، چه نظری دارید، گفت: نظر مخصوصی ندارم. دو قوه با دو ملاک جداگانه دارند کار می کنند. اخوی ما وقتی می خواستند حکم ریاست قوه قضاییه را از مقام معظم رهبری دریافت کنند، به رهبری هم عرض کرده بودند که امکان دارد در بیرون تلقی های مخصوصی بوجود بیاید و ممکن است به مصلحت نباشد با اینحال رهبری فرموده بودند این دو قوه دارای اختلاف از هم است که هر یک شرایط ویژه خود را دارد و ارتباطی با یکدیگر ندارد.


مدیرعامل اسبق صدا و سیما در باب حضورش در صدا و سیما هم اظهار داشت: من کارم را با رادیو شروع کردم. سال ۵۸ ما در رادیو به روش هر روزه سخنرانی ها را تنظیم می کردیم و کارمان را از آن جا شروع کردیم. بعد از مدتی آقای طارمی به ریاست مدیریت کل معلومات اخبار منصوب شدند. ایشان از من خواستند به قسمت برون مرزی اخبار بروم. یک مدتی آنجا فعالیت کردم و بعد از اینکه آقای عبدالله نوری مدیر معلومات اخبار شدند، ایشان از من خواستند به دفتر مرکزی خبر بروم و فعالیت کنم.


وی ادامه داد: اولین مدیرعامل رادیو، تلویزیون من بودم. بعد از تصویب ایجاد شورای سرپرستی صدا و سیما، این شورا من را با اسم مدیرعامل رادیو، تلویزیون انتخاب کرد و در روزهای ریاست جمهوری بنی صدر که اتفاقاً دوران پر مساله ای هم بود، مدیرعامل صدا و سیما بودم. علی رغم اینکه من عضو حزب جمهوری اسلامی نبودم، بنی صدر ما را عضو این حزب می دانست و طوفان درست می کرد. با این وجود اگر عضو این حزب بودم دلیل افتخارم بود با اینحال در این حزب عضویت نداشتم و بنی صدر هم همه را با برنامه این مساله، متهم به گروه گرایی می کرد.


*بنی‌صدر در بیشتر مواقع بحران تازه ایجاد می‌کرد


لاریجانی اضافه کرد: هرچه مرحوم شهید بهشتی سعی می کرد فضا را آرام کند و در داخل کشور یک نوع وحدت بوجود بیاید، بنی صدر بازی را بهم می زد و با یک سخنرانی یک بحران تازه ایجاد می کرد. روزهای اولی که مسولیت رادیو تلویزیون را قبول کردم، ما مواد ابتدایی ای مانند فیلم و… هم نداشتیم. من با آقای نوبری (مدیرعامل وقت بانک مرکزی که به وسیله بنی صدر منصوب شده بود)  این مسئله را به اشتراک گذاشتم و ۱۰ میلیون دلار پول بابت تهیه مواد ابتدایی کار در خواست کردیم با اینحال ایشان بازی های متفاوتی انجام دادند و این پول را پرداخت نکردند. درنهایت از شهید رجایی کمک گرفتیم و از ایشان تقاضای قابلیت ها کردیم که ایشان با کمک های فراوانی که انجام دادند دلیل شدند فضا آرام شود.


مدیرعامل مجلس ادامه داد: در باب حرکت زشتی که بنی صدر چهاردهم اسفند در یکی از دانشگاه ها انجام داد، من تحلیلم این بود که این واقعه، با شرایطی که هست باید برای مردم روشن شود. تلقی مردم از بنی صدر این نبود و چیز دیگری از وی تصور می کردند. وقتی که بنی صدر به ریاست جمهوری رسید، سیاسیون و روحانیون به دو قسم مبدل شدند. یک عده بودند که واقعاً از بنی صدر خدمات رسانی می کردند و می گفتند آدم خوبی است با اینحال یک عده هم بودند که ایشان را شناخته بودند و با ایشان مخالفت می کردند.


*حزب جمهوری اسلامی بنی‌صدر را به خوبی شناخته بود


وی گفت: حزب جمهوری اسلامی یکی از مواردی بود که با شناخت صحبت می کرد و بنی صدر را به خوبی شناخته بود. ما هم ایشان را از نزدیک دیده بودیم و با تفکرات ایشان از قبل از انقلاب آشنا بودیم و موضع مخالفی هم با ایشان داشتیم با اینحال در اولین ملاقاتی که با امام داشتم ایشان فرمودند شما طرفین را مورد استقبال قرار دهید. بدین جهت من نمی توانستم در باب بنی صدر موضع صریحی اتخاذ کنم با اینحال ایشان چهاردهم اسفند فضا را اگر بخواهیم جمع بندی کنیم بهم زد و بدین جهت من معتقدم بودم باید همه چیز را با مردم به اشتراک بگذاریم.


لاریجانی با بیان اینکه برخی از مدیران سازمان با پرداختن به این مسئله مخالف بودند، اضافه کرد: من خودم در پخش تلویزیون حضور پیدا کردم و گفتم این فیلم باید تا انتها از تلویزیون پخش شود. بعد از پخش این فیلم برای مردم معلوم شد که این شخص چقدر در گفتار و رفتارش دریدگی دارد. بعد از عزل بنی صدر هم من از رادیو تلویزیون بیرون آمدم.


مدیرعامل مجلس در قسمت دیگری از گفتگو تلویزیونی خود اظهار داشت: سوابقی که در رادیو تلویزیون داشتم در تصمیم رهبری برای انتخاب بنده با اسم مدیرعامل سازمان صدا و سیما بی تاثیر نبود. من بعد از اینکه از رادیو تلویزیون بیرون آمدم؛ مصادف بود با روزهای جنگ و بدین جهت به سپاه رفتم و بعد از اینکه آقای حاتمی از وزارت ارشاد رفتند، من آمدم و وزیر ارشاد شدم. بعد از دو سال فعالیت در وزارت ارشاد، آقا فرمودند من می خواهم در صدا و سیما تغییر ایجاد کنم، بدین جهت شما از وزارت ارشاد به صدا و سیما بیا.


وی ادامه داد: انتهای دوره آقای بنی صدر بود که یک اختلافی در باب بودجه وجود داشت. در آن وقت بنا شد یک گفت و گوی تلویزیونی بین بنی صدر و یکی از کارشناسانش و نماینده های دولت برگزار کنیم. ایشان با اینکه درمقایسه با ما خیلی موضع داشت، به تلویزیون آمد. بنده به ایشان گفتم شما اینقدر درمقایسه با ما موضع می گیرید با اینحال ما چند بار نامه نوشتیم تا شما را ببینیم با اینحال قبول نکردید، ایشان در جواب گفت این نامه ها به دست من نرسیده. من آنجا حس کردم افرادی اطراف ایشان هستند که حتی معلومات و اخبار را هم به روش قطره چکانی به ایشان می رسانند. به نظر من مسولین باید خیلی مراقب باشند از اطرافیانشان خط نگیرند.


لاریجانی با بیان اینکه در همان دوره کوتاه اول انقلاب در رادیو تلویزیون مناظرات فکری و سیاسی خوبی ایجاد کردیم، خاطرنشان کرد: یک بخشی از این برنامه ها به مناظرات فکری اختصاص داشت که شخصیت های بزرگ دو طرف مانند آیت الله مصباح، سروش، بهزاد نبوی و… می آمدند. بخش دیگری از این برنامه ها هم مناظرات سیاسی بود. این مناظرات برای روشن شدن نقاط اختلاف نظر و به علاوه از طرف دیگر روشن شدن حرف مکاتب مختلف، خیلی موثر بود. یادم هست یکدفعه که بحث های عقیدتی را دنبال می کردیم، فکر می کنم همراه با احسان طبری یا آقای کیانوری در حال بالارفتن از پله های رادیو تلویزیون بودیم که از من پرسش کردند بحث بعدی مناظرها در چه موردی است؟ گفتم توحید، ایشان در جواب به من گفت اگر فکر می کنید من می آیم و پشت تلویزیون می گویم خدایی در کار نیست، در اشتباه هستید و این درحالی بود که ما از روش این مناظره ها می خواستیم حقایق اصلی مکاتب موجود در کشور را برای مردم روشن کنیم.


مدیرعامل مجلس پیشتر گفتگو خود با برنامه شناسنامه در باب مقایسه وزارت ارشاد و ریاست سازمان صدا و سیما گفت: هر دو حساسند با اینحال کارهای حساس لحظه ای رادیو تلویزیون بیشتر از وزارت ارشاد است. وزارت ارشاد با یک سری وسیع از هنرمندان در رشته های مختلف مرتبط است و در حقیقت باید بگویم عرصه وزارت ارشاد بیشتر است.


وی گفت: از آن طرف رادیو تلویزیون عرصه محدودتری دارد با اینحال حساسیت های لحظه ای بیشتری در آن می باشد. مدیرعامل رادیو تلویزیون هم باید به کارهای فرهنگی- هنری رادیو تلویزیون اشراف داشته باشد و در باب استراتژی دراز مدت آن فکر و برنامه ریزی کند و هم از طرف دیگر ناچار است که به مسائل روزمره بپردازد. حوادث فوری بوجود می آید و از آنجایی که کشور ما حادثه خیز است، حساسیت روزمره رادیو تلویزیون بیشتر است.


مدیرعامل سابق سازمان صدا و سیما در باب اصلی ترین برنامه و دستاورد دوره حضور در وزارت ارشاد را هم اینطور شرح داد: احساس من این بود که چند گره در وزارت ارشاد می باشد. این وزارتخانه درمقایسه با دیگر وزارتخانه ها کوچک با اینحال با قشر فرهیخته رابطه داشت و منابع محدودی هم داشت.در آن وقت یک سری تصمیم در وزارت ارشاد گرفته می شد که من متوجه مبنای آن نمی شدم. مثلاً به خاطر دارم آن موقع من ویدئو را ممنوع کرده بودند.


وی گفت:‌ من هرچه گشتم و استدلال ها را پرسیدم گفتند برخی فیلم های بد تولید و به این وسیله پخش می شود، من دیدم این منطق خوبی نیست چون فیلم های خوب هم تولید می شود و می توان از ویدئو در جهت درست استفاده کرد. مباحث دیگری هم وجود داشت که منطق قوی نداشت و با استناد به تفاوت منطقه من این منع را در شورای عالی انقلاب فرهنگی برداشتم و توصیه دادم بیایم و به کارهای ایجابی بپردازیم.


لاریجانی ادامه داد: این شد که مرکز رسانه های صوتی تصویری تاسیس شد تا تولیدات خوب تولید و در دست مردم قرار داده شود. آن ایام تعداد فراوانی مغازه و فروشگاه هم برای معرفی تولیدات فرهنگی تاسیس شد و از این طریق شغل هم ایجاد شد. با برداشتن این ممنوعیت هم تعداد فراوانی شغل ایجاد شد و هم دیگر دغدغه ای نبود.


مدیرعامل مجلس به علاوه از طرف دیگر گفت: نمونه دیگری از مطالبی که در وزارت ارشاد با آن مواجه بودیم این بود که علی رغم بودجه محدودی که در دست داشتیم، به ما می گفتند کتابخانه بسازید و ما سالی پنج- شش کتابخانه می ساختیم و چند کارمند هم استخدام می کردیم که از آن مراقبت کند.


*برنامه کانون های فرهنگی- هنری وصل به مساجد را تدوین کردیم


وی اضافه کرد: من دیدم با این بودجه نمی توان کار فرهنگی گسترده ای انجام داد بدین جهت طرحی را به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی دادم که بیان میکرد ما به جای اینکه خودما متولی کتابخانه ها باشیم، اجازه دهیم متولی مردم باشند و ما به آن ها در این مسیر کمک کنیم. برنامه کانون های فرهنگی- هنری وصل به مساجد را تدوین کردیم که به همه مساجد اجازه می داد این کانون ها را تشکیل و آن را اداره کنند و ما نیز به آن ها کمک می کردیم و کتاب های ضروری را در اختیارشان قرار می دادیم.


لاریجانی اظهارداشت: در حقیقت پول مختصری که در دست داشتیم را بین تعداد فراوانی از مساجد توزیع کردیم و در حقیقت موتور این حرکت راه افتاد و بجای آن اینکه ما برای نگهداری کتابخانه ها کارمند استخدام کنیم، خود مردم این کانون ها را اداره می کردند. در حقیقت هم هزینه فراوانی به دوش دولت نمی افتاد و هم در عرصه مطالعه یک نوع فراگیری بوجود آمد.


مدیرعامل مجلس پیشتر اظهار داشت: در صنعت سینما ایران حاوی یک سبک سینمایی شده است. با این وجود امکان دارد این مسئله در قواره فکر فلسفه فیلم در نیامده باشد با اینحال یک سبک هایی در آن به بلوغ رسیده و در کل صنعت سینمای ایران خوب است و بدنه آن به سبک های بومی رسیده است. تلاش ما در آن دوره این بود که بتوانیم به فیلمسازان کمک کنیم تا فیلم های برجسته ای بسازند. پیرامون همین مسئله باید با کارگردان های صاحب سبک صحبت می کردیم که بالاخره ایم بارقه ها بوجود آمد. در عرصه رمان های برجسته هم این موضوع افتاد.


وی اضافه کرد: مقام معظم رهبری یکدفعه نامه‌ای برای من نوشتند که در آن ایشان شرح داده بودند که چقدر خوب است انقلاب اسلامی در عرصه رمان و جریان و فیلم برای خودش صاحب سبک باشد. ایشان در این نامه اشاره کرده بودند که داستایوفسکی به هرحال یک سبک است و خوب است که به جریان های فکری نویسنده و فیلمساز کمک شود که سبک های خود را بلوغ دهند.


لاریجانی پیشتر برنامه در جواب به این پرسش که اختلاف شما با وزیر ارشاد مستعفی چه بود، اینطور گفت: هم از لحاظ اجراییات اختلاف نظر وجود داشت و هم از لحاظ چگونگی گسترش فکر فرهنگی.


داماد شهید مطهری در باب انگیزه حضور در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ گفت: با انگیزه ریاست جمهوری وارد انتخابات شدم(خنده). آن وقت شرایط متفاوتی داشت. بنا بود گروه هایی که اصولگرا نامیده می شوند، جمع شوند و یک نفر را معرفی کنند.


ایشان در واکنش به این صحبت که عده ای می گویند دلیل اصلی تشتتی که بین اصولگرایان در آن سال پیش آمد، انتخاب علی لاریجانی از جانب شورای هماهنگی بود، گفت: یک مسائل پشت صحنه می باشد و افرادی هستند که نظم سیاسی پیدا نمی کنند، این مشکلی است که امروز هم با آن مواجه هستیم. اصولاً هر نظم سیاسی که بوجود می آید معنایش این نیست که هر انتخابی می کند، همه قبول کند. مهم این است که آیا همه آن نظم سیاسی را قبول داشتند یا نه؟ آقای ناطق نوری مدیرعامل این گروه بود و همه افرادی که می گفتند ما این ایده را قبول نداریم، عضو این شورا بودند. این گروه هفت-هشت ماه کار کردند و بالاخره من را با اسم کاندیدای خود معرفی کردند.


لاریجانی اضافه کرد: باید ببینیم آن هایی که تصمیم دریافت کردند اشکال دارند یا افرادی که این ایده را نپذیرفتند؟ پشت صحنه‌ای وجود داشت که دلیل شد این مسائل بهم بخورد. این دلیل شد پایه های نظم سیاسی بهم بخورد. جالب است که در بیرون گفتند ما با هم هستیم با اینحال بازهم کار را بهم زدند. وقتی نظم سیاسی بهم بخورد، پیشتر هم کار بهم می خورد. این موقعیت امروز هم می باشد. افرادی که نظم سیاسی را نمی پذیرند باید در مقابل رفتار خود پاسخگو باشند.


لاریجانی با بیان اینکه من همه زوایا و پشت صحنه این مسئله را می دانم، گفت: کسی در آنجا علاقه مند نبود که حتماً مدیرعامل جمهور شود. اصرار خود ِ همین مردها بود که می گفتند فلانی بیاید. بعد از بحث ها و مذاکرات زیاد با کاندیداهای دارای اختلاف و درخواست تئوری ها در باب اقتصاد و سیاست و… نمره دادند و بالاخره گفتند فلانی (لاریجانی) بیشترین نمره را کسب کرده است. اینجا بود که یک عده گفتند ما این را قبول نداریم.


*در شرایط حال حاضر که مدیرعامل مجلس هستم حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری را خوب نمی دانم


مدیرعامل مجلس در باب دلیل عدم کمپانی در انتخابات بعدی ریاست جمهوری هم یادآور شد: در شرایط حال حاضر که من مدیرعامل مجلس هستم، حضور در انتخابات ریاست جمهوری را خوب نمی دانستم. در انتخابات ریاست جمهوری بگو مگوهای فراوانی صورت می گیرد و در چنین شرایطی ست که که من فکر می کنم نهاد مجلس باید محترم شمرده شود. امام فرمودند مجلس در راس همه امور است پس مطمئناً باید حرمت آن هم حفظ شود.


وی گفت: این نماد مردم سالاری است و باید به آن احترام گذاشت. با این وجود یک وقتی روی یک نفر اجماع می شود با اینحال وقتی اجماع نیست، کش مکش های فراوانی صورت می گیرد و من تصور کردم در این شرایط، حضور من برای مجلس خوب نیست. ضمن اینکه مردها متفاوتی هم بودند و من نیازی برای حضور نمی دیدم و معتقدم اینگونه کارها را نباید با هوس رانی انجام داد.


لاریجانی در قسمت دیگری از برنامه ارزیابی خود از موقعیت حال حاضر تبلیغ انتخاباتی هم گفت: فضا در کل مثبت و خوب است و صدا و سیما در کل برنامه‌های خوبی را پخش می کند. فکر می کنم این مقدار تحمل در همه سیستم ها باید وجود داشته باشد که کاندیداها از وضع موجود انتقاد کنند. گردانندگان امروز هم باید تحمل نقد داشته باشند که نامزدها در موارد مختلف انتقادهای خود را بیان کنند. با این وجود ابزار ها هم می توانند به موقع جواب های خود را بیان کنند، با اینحال محیط انتخابات همه جا به همین شکل است و مسائلی که تا امروز دیده ام، چندان باورنکردنی نیست. در کل نامزدها در چهارچوب صحبت می کنند و سخت مخصوصی نیست.


وی ادامه داد: نامزدها باید دقت و رعایت کنند که منافع ملی کشور در گفته هایشان مخدوش نشود. باید به این مسئله توجه داشته باشند که امکان دارد حرف های امروز آن ها مبدل به کد شود و بعدها مورد سوء استفاده قرار بگیرد.


مدیرعامل مجلس در قسمت دیگری از گفتگو تلویزیونی خود در باب ماجرای مذاکره با آمریکا که به وسیله کاندیداهای مختلف مطرح می شود، گفت: برجسته کردن بحث آمریکا تا این حد، به نظر می رسد به نحوی خام اندیشی است. صاحبنظرانی که در آمریکا حضور دارند هم این نظر را بیان می کنند که اینگونه محورسازی کردن در سیاست خارجی دول در باب مساله آمریکا در عصر حاضر دچار یک نوع فروریختگی شده است. با این وجود اینکه یک کسی بیاید و نظر خودش را مطرح کند، زیاد مهم نیست. نکته ای که آقا فرمودند که خیلی مهم است. کاندیداها باید خودشان را درست و با صداقت معرفی کنند. نامزدها باید به این مسئله توجه داشته باشند که همه مسائل کشور در این دو- سه هفته حل نمی شود. ما کشوری هستیم که قبلی و آتی داریم و به این خاطر عبارات و گفته ها باید پخته و سنجیده باشد و نامزدهای محترم با صداقت صحبت کنند تا به دل ها بنشیند.


لاریجانی پیشتر برنامه در جواب به این پرسش که در چه شرایطی پرونده هسته ای را در دست گرفتید و در چه شرایطی تحویل دادی، اظهار داشت: من در بحث هسته ای، به جهت اینکه نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی بودم، قبل از دبیری شورای عالی امنیت هم در جریان پرونده بودم. در آن وقت دو قرائت وجود داشت. قرائت اول این بود که ما اگر مطالبی که غرب با اسم اشکال مطرح می کنند را در گفت و گوها پیش ببریم، قادر ایم هم به تکنولوژی هسته ای دست پیدا کنیم و هم از مسئله جویی آن ها در امان باشیم.


لاریجانی اضافه کرد: بدین جهت وقتی آن سه وزیر بعد از خبری البرادعی در باب پرونده ایران، به کشورمان آمدند، با همین نگاه بحث ها پیش رفت. آن ها گفته بودند شما فعالیت خود را چند هفته تعلیق کنید تا ما در آژانس پرونده را جلو ببریم تا شما به دانش هسته ای دست پیدا کنید.


وی ادامه داد: حدوداً به تعلیق کامل رسیده بودیم و حتی یو سی اف اصفهان هم تعطیل شده بود. از جهت دیگر چون آن ها گفته بودند ما حتی چند سانتریفیوژ را هم نمی پذیریم، ظرفیتی برای تولید هم نبود. اشکالی ندارد که یک زمانی نظام بگوید ما موقتاً تعطیل می کنیم تا ببینیم شما پرونده را حل می کنید یا نه با اینحال دوسال گذشت و آن ها کاری انجام ندادند.


لاریجانی ادامه داد: در حقیقت بعد از تعلیق ها این غرب بود که کار را خراب کرد. ایران گفت ما پیشنهادهای شما را گوش دادیم با اینحال شما به وعده های خود رفتار نکردید.به نظرم اجرا مجدد یو سی اف اصفهان به این دلیل انجام شد که آن ها خلاف عهد رفتار کرده بودند. این پروسه را ایران پذیرفته بود با اینحال آن ها قبول نکردند و می خواستند لحظه بگذرد تا کار منفی شود.


لاریجانی اضافه کرد: اولین دیداری که با این چند وزیر خارجی در نیویورک داشتیم. وزیرخارجه آلمان به روشنی گفت ما هیچ وقت نگفتیم شما فعالیت های خود را تعلیق کنید، حرف ما در بیشتر مواقع این بوده که شما باید فعالیت های خود را تعطیل کنید و نباید غنی سازی داشته باشید. ما در جواب گفتیم شما به ما گفتید تعلیق کنید تا ما به یک اطمینان همگانی برسیم با اینحال بالاخره نه خودتان این اطمینان را دادید و نه توصیه دبیر شورای امنیت را پذیرفتید.


لاریجانی گفت: معلوم شد که آن ها در جستجوی چیز دیگری هستند. آن وقت فعالیت های ما تعطیل بود و بین نیروهای دانشمند ما یک نوع یاس بوجود آمده بود که بعد از شروع مجدد فعالیت ها، کارها خیلی باعلاقه و شور و شوق پش رفت. به تدریج یو سی اف راه افتاد و بعد از آن هم روند غنی سازی شروع شد، با این وجود آن ها ابتدا یک اوقات تلخی در آژانس به راه انداختند با اینحال بعدش مذاکرات با آقای سولانا شروع شد که طی آن تلاش می شد به چهارچوب های مشترک دست پیدا کنیم.


دبیر سابق شورای امنیت ملی با بیان اینکه در مقطع به راه افتادن جنگ ۳۳ روزه، می خواستند مساله را حاد جلوه دهند، اظهار داشت: آن موقع اختلاف نظرهایی بین ما و غرب وجود داشت با اینحال قطعنامه ای به اشتراک نبود. آقای ایوانف فرضیه تشکیل گروه ۵+۱ را دادند و بعد از آن مذاکرات ما با این گروه و به علاوه از طرف دیگر با آژانس در جریان بود و کارها را دنبال می کردیم. وقتی جنگ ۳۳ روزه اتفاق افتاد، آقای کیسینجر مقاله ای نوشت و در آن این مسئله را مطرح کرد که الان وقتش رسیده که علیه ایران قعطنامه صادر کنیم. این شد که ظرف ۴۸ ساعت یک قطعنامه نه چندان قوی در باب ما صادر کردند. همان موقع آقای خاویر سولانا با من رابطه گرفت و گفت خرابکارها کار خودشان را کردند، من از شما عذرخواهی می کنم.


وی ادامه داد: ما جمعه همان هفته قرار مذاکره تازه داشتیم با اینحال معلوم بود که آن ها به دلیل سخت دیگری که دارند، می خواهند فشار را روی ایران زیاد کنند. در کوران بمباران شدیدی که در لبنان انجام می شد، می خواستند یک فشار مضاعف هم بر ایران وارد کنند تا از این طریق شرایط خاورمیانه را تغییر دهند. آن ها در عراق به بن بست رسیده بودند و بدین جهت می خواستند مسئله را به جای دیگری منتقل کنند با اینحال صحنه در جنگ ۳۳ روزه تغییر کرد و معادلات آن ها بهم خورد.


علی لاریجانی در باب رابطه صمیمی خود با خاویر سولانا هم گفت: جنس مذاکرات من این است که نمی گذارم شکنندگی روابط بوجود بیاید. به هرحال آن ها هم انسان هستند و با این وجود انسان باید با فرد مقابل خود رابطه نزدیکی بیابد تا بتواند کار خود را پیش ببرد. احساسی که من داشتم این بود که آن ها درمقایسه با ما تلقی دارند که بین ما و طالبان تفاوتی قائل نیستند. یک شب بحث هسته ای را کنار گذاشتیم و از شام تا پاسی از شب راجع به تشیع، نوع فکر ما و مبانی اعتقادی خود با هم صحبت کردیم که اول یکدیگر را بهتر بشناسیم تا بتوانیم با هم بهتر مذاکره کنیم.


لاریجانی اضافه کرد: آقای سولانا به من گفتند علاقه مندم کتابی در باب تفکر شیعه مطالعه کنم. این مسئله در مذاکرات خیلی مهم است چون مذاکرات جای اعلام مواضع نیست، مهم این است که مذاکره یک ارتباطی برقرار شود که منجر به یک نوع وحدت شود. با این وجود انتهای دوران مسولیت من در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، توانستم با آقای سولانا و آقای البرادعی به یک مدالیته مشترک برسیم.


وی به علاوه از طرف دیگر گفت: ما در چهارچوب زمانی واضح مسائل شش گانه آژانس را حل می کنیم که آقای البرادعی گفتند ما این مسئله را قبول می کنیم.این چند مساله حل شد و آن ها هم برای حل شدن هر مساله ای به ما رونوشت می دادند. با این وجود من معتقدم انسان می بایست از روزنه های مشترک استفاده کنم و به سوی جلو حرکت کند.


مدیرعامل مجلس شورای اسلامی در باب ارزیابی خود در باب عملکرد سه تیم مذاکره کننده هسته ای هم اینطور اظهار نظر کرد: پرونده هسته ای ایران حاوی فصل ها و شرایط متفاوتی داشت. مذاکرات در بیشتر مواقع می بایست از چهارچوب و پشتوانه دارا باشد. من فکر می کنم وقتی که آقای سولانا مسولیت داشت، بهتر می شد مسائل را پیش برد. با اینکه ایشان هم با یک پشتوانه دیگر مباحث خود را مطرح می کرد، با اینحال انعطاف هایی داشتند که دلیل می شد بحث صدمه پذیر نشود. با این وجود با استناد به این شرایط عنصر های موذی هم هستند که کار را بهم می زنند.


*دلیل استعفای لاریجانی از دبیری شورای امنیت ملی از زبان خودش


لاریجانی پیشتر گفتگو خود در جواب به این پرسش رنجبران که از ایشان پرسید دلیل اصلی استعفا از دبیری شورای عالی امنیت ملی چه بود، اظهار داشت: مسائلی که در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی می باشد، جزو مسائل حساس کشور است که یکی از آن ها مساله هسته ای ایران است. مسائل گوناگونی که به منفعت و امنیت ملی مرتبط می شود، آنجا مورد بررسی قرار می گیرد. من حس می کردم یک نوع تفاوت آشکار مدیریتی با آقای احمدی نژاد دارم.  مسائل استراتژیک کشور با تانی و حساب شده پیش برود و احتیاج دارد همه بخش های مختلف همگرایی داشته باشد. کارهای لحظه ای نمی تواند صدق کند و برای کشور مشکلاتی ایجاد می کند.


وی اضافه کرد: تا یک مدتی تحمل بود و بحث می کردیم با اینحال از یک زمانی به بعد من دیدم به هرحال ایشان مدیرعامل جمهور است و حق دارد و نیازی ندارد که بنده مزاحم ایشان باشم و نمی خواستم حضوری تحمیلی داشته باشم. در حقیقت سطح من این نبود.


مدیرعامل اسبق صدا و سیما پیشتر برنامه در باب عملکرد مجلس گفت: مجلس مانند ابزار های اجرایی نیست که مدیرعامل اکتیو مایشاء باشد و تصمیم گیری کند و همه چیز را ابلاغ کند، حتی کار مجلس، یک کار جمعی است و همه نمایندگان یک وزن دارند. مدیرعامل در حقیقت هماهنگ کننده امور مجلس و هیات رئیسه است. این یک اختلاف عمده است، افرادی که کارهای مجلس را مانند مسائل اجرایی می دانند که پشت صحنه یک توافقی انجام بگیرد و بعد اجرا شود، در اشتباهند. با این شرایط باید حسن و عیب مجلس را باهم در نظر گرفت. کل قانون های مجلس به تصمیم کلیت مجلس و تک تک نمایندگان بستگی دارد.


*هر نهادی نقاط مثبت و منفی دارد


لاریجانی در باب نقاط ضعف و قوت مجلس هشتم و نهم هم یادآور شد: هر نهادی نقاط مثبت و منفی دارد. هر نهادی که زنده است و کار می کند نقاط مثبت و منفی دارد و مجلس و دولت هم از این سنت مستثنی نیستند. در مجلس هشتم دغدغه مهمی وجود داشت و آن هم این بود که تا جای ممکن مسائل اقتصادی کشور در بسته بندی های خوبی قرار بگیرد. بدین جهت قانون برنامه پنجم که در مجلس هشتم تصویب شد، قانون نسبتاً قوی است. قانون هدفمندی یارانه ها هم نمونه دیگری از قانون های خوبی بود که در مجلس هشتم تصویب شد با اینحال به دفعات گفته ام که این قانون درست اجرا نشد و بدین جهت مشکلاتی برای کشور ایجاد شد. با این وجود ما نقش نظارتی خود را پیرامون این مثال انجام دادیم و نتیجه نظارت را هم در صحن علنی قرائت کردیم و به قوه قضاییه هم ارجاع شد.


وی اضافه کرد: با این وجود نقاط ضعفی هم در مجلس هشتم وجود داشت. مثلاً برخی از امور باید با جدیت بیشتری دنبال می شد. عالم سیاست، عالم عشق نیست که اگر به کسی عشق می ورزیم اشتباهات ایشان را نبینیم. عالم سیاست، عالم ریاضیات و حساب است. مثلاً در مجلس واضح بود که بانک مرکزی استقلال خود را از دست داده و خود مسولین بانک مرکزی هم این مسئله را قبول داشتند. مجلس در قانون برنامه برای استقلال بانک مرکزی یک ترتیبی قائل شد که سرو صدای فراوانی بلند شد که امروز متوجه شده اند که آن سرو صدا ها اشتباه بود.


لاریجانی ادامه داد: هرچیزی باید سرجای خودش باشد. مسائل اقتصادی نباید سیاست زده شود چون تحت این شرایط از ریل خود خارج می شود. اگر می خواهیم بگوییم قانون هدفمندی فلان جا اشتباه اجرا شده و فلان جا درست، باید محاسبه اقتصادی داشته باشیم و نباید با گرایش های سیاسی و ترس از شکست اظهار نظر اقتصادی داشته باشیم. عالم سیاست سرجای خودش محترم است با اینحال در اقتصاد اگر حساسیت ملی وجود داشته باشد، نباید دعواهای حیدری-نعمتی رخ ندهد.


وی ادامه داد:‌ در مجلس هشتم گاهی از این مسائل بوجود می آمد و برخی از طوایف محاسبه درست اقتصادی انجام نمی دادند و عرصه ها را مخدوش می کردند. مجلس نهم با این وجود به دلیل روشن تر شدن محیط سیاسی، پیرامون این مثال خیلی بهتر رفتار می کند.


لاریجانی با بیان اینکه سطح سواد و تخصص در مجلس نهم گسترش یافته، گفت: ما مردم متخصصی داریم که شرف تخصص خود را فدای عده ای از امیال نمی کنند.


مدیرعامل مجلس در جواب به این پرسش که چه دولتی دولت مطلوب برای تعامل با مجلس شمرده می شود، اظهار داشت: ما اگر بخواهیم راجع به مطلوب صحبت کنیم امکان دارد حاصلی نداشته باشد چون بالاخره یکی از این مردها برنامه ریزی شده است مدیرعامل جمهور شود و به قول آقای جنتی مدیرعامل جمهور از آسمان که نمی آید(خنده). من فکر می کنم در عالم سیاست نمی توان مطلق گرایی کرد. این به نفع ملت است که هرکدام از برادران ما که پیروز شدند، این منهج را دنبال کنند.


وی ادامه داد: ما امروز در کشور در دو نقطه حساسیت داریم و یک آوردهایی هم می باشد. ما یک کشور ثروتمند هستیم که می بایست از ثروت های خود در عرصه های مختلف سود ببریم. از طرف دیگر نیروی کارشناس قوی هم داریم که این هم برای ما سرمایه به حساب می آید. به علاوه از طرف دیگر ساختار و نظام استقامت داریم. شیطنت هایی هم که انجام می شود، نمی تواند برای کشور مشکلی ایجاد کند چون ولایت فقیه هست و مردم آن را قبول دارند. جمهوری اسلامی دموکراسی و فکر دینی را خیلی خوب با هم ممزوج کرده از طرف دیگر انقلاب ما وزن خوبی در منطقه به دست آورده است که همه این موارد جزو دستاوردهای انقلاب است.


لاریجانی اضافه کرد: ما در دو نقطه دچار ضعف هستیم. اول اینکه ما در عرصه اقتصادی افزایش یافتگی مطلوب نداشتیم. ما در همین سال ها حدود ۵۰۰ میلیارد دلار سود ارزی داشتیم که این مبلغ باید مبدل به تولید سرمایه سنگین می شد. با این وجود زحماتی هم کشیده شد با اینحال موقعیت اقتصادی کشور دچار پدیده رکود و تورم است. نقطه ضعف بعدی در عرصه بین الملل می باشد. در این عرصه ما باید گرفتگی هایی که می باشد را باز کنیم و در این جهت از همه ظرفیت ها نیز استفاده نماییم.در اینکه آن ها موذی هستند و اذیت می کنند تردیدی نیست با اینحال باید سامانیت دیپلماتیک وجود داشته باشد تا روابط ما اصلاح شود.


مدیرعامل مجلس خاطر نشان کرد: افرادی که می خواهند در این عرصه مسولیت بپذیرند باید بدانند کار بزرگ و سنگینی است و نیاز به دقت نظر و تدبیر و وقت گذاری دارد. لذا باید عرصه اقتصاد را جدی بگیرند و برنامه دقیق داشته باشند. الان وقت حرف ها پوپولیستی نیست که یک سری حرف بزنیم تا بتوانیم رای جمع کنیم. درد واضح است و درمان آن هم معلوم است چیست، درمان همان چیزی است که رهبری فرمودند و آن رونق تولید است. هرکسی شعاری به جز این بدهد شوخی می کند. ما باید این نقدینگی را به سوی تولید کشاورزی، دامداری و صنعتی سوق دهیم. اگر این مسئله انجام شود، شغل ایجاد می شود و متعاقب آن تورم کاهش پیدا می کند. با اینحال وقتی کارخانه ها کار نمی کنند و پول را به جیب جامعه می ریزیم، هزینه کالاها گسترش پیدا می کند و با این وجود مجبور به واردات کالا می شویم.


لاریجانی به علاوه از طرف دیگر گفت: مردم باید تجربه کافی و درک خوبی از شرایط داشته باشند. به نظر من تجربه داشتن در این عرصه و به علاوه از طرف دیگر داشتن نگاه دقیق و تصمیمات با برنامه محشر مهم است. در این عرصه مجلس حتماً کمکی خواهد نمود. دولت اکابر نیست که مردم بیایند و کار یاد بگیرند. هر وزیری باید در روز ۳-۴ تصمیم استراتژیک بگیرد.


منبع:صراط

لینک منبع

به این پست امتیاز دهید.
علاقه۰عدم علاقه۰
منابع : ناموجود
نویسندگان : ناموجود

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0

تبليغات تبليغات تبليغات تبليغات