کد خبر : 5597
تاریخ انتشار : سه شنبه ۹ آبان ۱۳۹۶ - ۳:۲۵
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای ۷ سال انتظار برای پیشرفت و نوسازی اتوبوسرانی کرج بسته هستند
10 views بازدید

۷ سال انتظار برای پیشرفت و نوسازی اتوبوسرانی کرج

پیرمرد دستفروش سال هاست با تازه ترین اتوبوس که لحظه فراوانی به انتظار آمدنش می نشیند، به سوی خانه اش که نمی دانم کجای یکی از محلات پایین شهر است، حرکت می کند. ایستگاه اتوبوس یک محوطه بسته شیشه ای در میدان مرکزی کرج است و همه روزه مسافران فراوانی برای انتقال به نقاط مختلف شهر، در آن تردد می کنند. با اینحال مشکلات حمل […]

پیرمرد دستفروش سال هاست با تازه ترین اتوبوس که لحظه فراوانی به انتظار آمدنش می نشیند، به سوی خانه اش که نمی دانم کجای یکی از محلات پایین شهر است، حرکت می کند. ایستگاه اتوبوس یک محوطه بسته شیشه ای در میدان مرکزی کرج است و همه روزه مسافران فراوانی برای انتقال به نقاط مختلف شهر، در آن تردد می کنند. با اینحال مشکلات حمل و نقل عمومی در کلانشهر کم سن و سال کرج، آنقدر عمیق و عمده هست که نتواند پاسخگوی نیاز شهروندان و ترغیب آنها به سود گیری از این امکان ارزشمند و رایج در دیگر کشورها باشد.

۵۷۵ ابزار اتوبوس اکتیو در سطح شهر که ۸۰ درصد آن در دست بخش خصوصی قرار دارد و ۷۰ درصد آنها می بایست از چرخه سود برداری خارج شوند، تنها دارایی کرج از قابلیت ها اتوبوسرانی است. این منهای خودروهایی است که کمترین قابلیت ها و ابزارهای برای آسایش و سهولت تردد استفاده کنندگان از خدمات های حمل و نقل عمومی را ندارند. از نمونه این محدودیت ها می توان به عدم استفاده از پله ویژه معلولان و کم توانان جسمی و حرکتی، نبود سیستم های خوب سرمایشی و گرمایشی، صندلی های کم کیفیت اشاره نمود. با این وجود نباید از معدود ابزار هایی که حاوی عده ای از قابلیت ها مورد اشاره هستند، غفلت کرد با اینحال این تعداد آنقدر اندک است که نمی توان در خیل محرومیت ها، به آنها مباهات ورزید.

متوسط عمر اتوبوس ها در کرج با استناد به حجم بالای تردد به ۹ سال رسیده و در چنین شرایطی ست که که به گفته قائم مقام سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهری شهرداری کرج “از سال ۸۹ به بعد حتی یک ابزار اتوبوس به این ناوگان اضافه نشده است.”

مهرداد کیانی، دلیل این غفلت را عدم خدمات رسانی دولت از این امر و به رغم وعده ای عنوان کرد که بعد از هدفمندی یارانه ها و گسترش ارزش حامل های انرژی داده و مقرر شد از محل سود برنامه، مبالغی به پیشرفت ناوگان حمل و نقل عمومی در کشور اختصاص داده شود؛ با اینحال این موضوع هرگز عملی نشد.

قبل از آن، دولت مجبور بود در ازای خرید هر ابزار اتوبوس به وسیله شهرداری ها، برابر با ۸۲ و نیم درصد از هزینه را پرداخت کند. رقم باقی مانده را شهرداری ها می توانستند به روش اقساط پرداخت کنند. این باعث شده بود قابلیت ها اتوبوسرانی در شهرها سال های پیش بسیار بهتر از دوره حال حاضر باشد.

در عین حال مبالغ بسیار بالای تعمیر و نگهداری، بیمه و راننده کمکی، هزینه های بسیاری را به صاحبان اتوبوس تحمیل می کند که این ارقام در مقایسه با سود اتوبوس ها بسیار زیاد است. این به نحوی است که اتوبوس داران بعد از چند سال از خرید خودرو شدیدا متضرر و بدهکار می شوند.

به گفته کیانی، “وجود تحریم ها در سال های واپسین بار سنگینی از هزینه خرید لوازم یدکی را به دوش صاحبان این خودروها قرار داده است. به علاوه از طرف دیگر هزینه اتوبوس در مقایسه با سال های قبلی از حدود ۹۰ میلیون تومان به نزدیک ۶۰۰ میلیون تومان رسیده که این توان شهرداری ها را برای خرید ابزار های تازه، با استناد به کاهش شدید تولید و ساز و درآمدهای آنها، حدودا ناممکن کرده است.”

شهروندان از کیفیت خدمات دهی اتوبوسرانی ناراضی هستند. با اینکه بخش فراوانی از سود برداران این خودروها را شهروندانی تشکیل می دهند که به دلیل محدودیت های مالی امکان سود گیری از خدمات های دیگر حمل و نقل عمومی یا شخصی را ندارند. این مردم در کمال تاسف آنقدر درگیر مشکلات روزمره هستند که کمتر فرصتی برای اطلاع از حقوق شهروندی خویش یافته و اشراف آنها بر کیفیت و شایستگی خدماتی که باید دریافت کنند، بسیار اندک است. این روزنه کور ناآگاهی دلیل شده گاهی خدمات دهی بهینه به این شهروندان که پرسشگری و مطالبه گری را جزو حقوق خویش نمی دانند، شدیدا مورد غفلت قرار گیرد.

یک کارشناس عرصه حمل و نقل عمومی، با اشاره به اینکه معابر ما برای خدمات دهی خوب اتوبوس ها حاوی کمترین زیرساخت هستند؛ بیان داشت: “ایستگاه اتوبوس نباید در معبر اصلی باشد با اینحال معابر ما گاهی آنقدر باریک هستند که امکان ذره ای عقب نشینی برای نصب ایستگاه خوب نیست.”

علی محمدی بیان داشت: “حتی در کرج برای استقرار خودروهای ناوگان حمل و نقل عمومی پایانه مناسبی نیست؛ برای نمونه انباشت تاکسی ها و اتوبوس ها در هسته مرکزی شهر، در خیابان اصلی اتفاق می افتد و این غیر از اخلال در عبور و مرور، تاخیر در تردد اتوبوس ها و کاهش کیفیت خدمات دهی را باعث می شود.”

کیانی نیز در این باره گفت: “ما با نصب سازه ایستگاهی که با قابلیت ها و کیفیت خوب ساخته شده باشد، مشکلی نداریم با اینحال نصب این سازه ها به زیرساخت و محیط خوب احتیاج دارد که در کمال تاسف بیشتر معابر کرج این خصوصیت را ندارند.”

در چنین شرایطی، بازسازی ناوگان، بهترین و به صرفه ترین پیشنهادی است که می توان معرفی داد. پیشنهادی که در دوره چهارم شورای اسلامی شهر به دفعات معرفی شد با اینحال بالاخره هرگز عملی نشد.

مدیران سازمان اتوبوسرانی کرج اعتقاد دارند با استناد به نیاز گسترده شهر به گسترش ناوگان اتوبوسرانی و حمل و نقل عمومی و نیز نظر به مبالغ گزاف خرید ابزار های تازه اتوبوس، اختصاص ۱۰۰ میلیارد ریال برای بازسازی خودروهای فرسوده، ۱۰۰ ابزار اتوبوس در آستانه خروج از رده فعالیت را به چرخه حمل و نقل باز می گرداند.

در چنین شرایطی ست که که اتوبوس های اکتیو در شهر کرج به دلیل فعالیت بیش از میزان استاندارد، باید بعد از ۶ سال از چرخه خارج شده و بعد از بازسازی به سیستم حمل و نقل بازگردند. با اینحال به دلیل نبود بودجه و اعتبار، بازسازی اتفاق نیفتاده و خودروها بعد از حدود ۹ سال به کلی از رده خارج یا با مشکلات جدی روبرو می شوند.

اجرا نشدن مترو، نبود سیستم های حمل و نقل زیرزمینی یا هوایی، نبود کیفیت خوب در قابلیت ها تاکسیرانی، عدم خدمات رسانی از رانندگان و صاحبان خودروهای عمومی نکاتی هستند که معضل ترافیک و تردد را در این کلانشهر با مشکلاتی گسترده مواجه کرده و اجازه نمی دهند بسیاری از ساختارهای شهری شکل صحیح و اصولی به خود بگیرند. به طوری که چرخه معیوب سود گیری مسافران از خودروهای شخصی که به گسترش ترافیک، گسترش تولید راه و تحمیل هزینه های سنگین به شهر، صرف اعتبارات بخش های دیگر در قسمت عمرانی، عدم گسترش فرهنگ ترافیک، گسترش خشونت و تحمیل فشارهای عصبی به رانندگان و … منجر می شود بازهم و پیوسته ادامه خواهد داشت.

از این حیث این امیدواری می باشد مدیریت تازه اجرایی شهر کرج با اتخاذ شیوه های خوب و برنامه ریزی شایسته، گامی خوب در این عرصه برداشته و به نتایج ارزشمندی دست یابند.

لینک منبع

به این پست امتیاز دهید.
علاقه۰عدم علاقه۰
منابع : ناموجود
نویسندگان : ناموجود

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0

تبليغات تبليغات تبليغات تبليغات